بید برگ

بید برگ

Bidbarg
بید برگ

بید برگ

Bidbarg

دانلود آشنایی با فرآیند تولید و تجهیزات فرآوری گوشت آبزیان (خمیر ماهی، فیش برگر، فیش فینگر)


آشنایی با فرآیند تولید و تجهیزات فرآوری گوشت آبزیان (خمیر ماهی، فیش برگر، فیش فینگر)

آشنایی با فرآیند تولید و تجهیزات فرآوری گوشت آبزیان (خمیر ماهی، فیش برگر ، فیش فینگر) در قالب ورد و در 17 صفحه در این فایل محصولات حاصل از فراوری آبزیان ، فرایند تولید، تجهیزات مورد نیاز ، تولید کنندگان داخلی و همراه با تصاویر مرتبط توضیح داده شده است

دانلود آشنایی با فرآیند تولید و تجهیزات فرآوری گوشت آبزیان (خمیر ماهی، فیش برگر، فیش فینگر)

خمیر ماهی
فیش برگر 
فیش فینگر 
فرآوری گوشت آبزیان
دسته بندی صنایع غذایی
فرمت فایل docx
حجم فایل 5587 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 17

در این فایل محصولات حاصل از فراوری آبزیان، فرایند تولید، تجهیزات مورد نیاز ، تولید کنندگان داخلی و ... همراه با تصاویر مرتبط توضیح داده شده است.

1- مقدمه

2- برخی از محصولات حاصل از فراوری آبزیان :

3- ماهیان مورد استفاده جهت تولید فیش برگر و فیش فینگر:

4- نموار خط عمل آوری ماهی و تولید فراورده های آن

5- تشریح فرایند تولید

1-5- تحویل گوشت و آماده سازی:

2-5-آماده سازی مواد اولیۀ غیرگوشتی و توزین:

3-5- چرخ کردن (Grinding):

4-5- اختلاط (Mixing):

5-5-  قالب زنی ( Forming):

6-5-  آردزنی اولیه ( pre-dusting):

7-5- لعاب زنی (Battering ):

8-5- آردزنی نهایی (Crumb BREADING):

9-5- سرخ کردن ( Frying):

10-5-  دستگاه منجمد کننده  سریع (I.Q.F):

11-5- بسته بندی ترمو فرمینگ ترمو سیلینگ:

12-5- انتقال به سردخانۀ نگهداری:

6- مهمترین تولیدکنندگان داخلی :

7- ﺟﻤﻊﺑﻨﺪی و ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی :

دانلود آشنایی با فرآیند تولید و تجهیزات فرآوری گوشت آبزیان (خمیر ماهی، فیش برگر، فیش فینگر)

دانلود کاربرگ ریاضی پیش دبستانی


دسته بندی جزوه های درسی
فرمت فایل rar
حجم فایل 2871 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 58

بهترین کاربرگ ریاضی پیش دبستانی

دانلود کاربرگ ریاضی پیش دبستانی

دانلود فایل لایه باز سربرگ دندانپزشکی


دانلود فایل لایه باز سربرگ دندانپزشکی

دانلود فایل لایه باز سربرگ دندانپزشکی

دانلود دانلود فایل لایه باز سربرگ دندانپزشکی

دانلود فایل لایه باز سربرگ دندانپزشکی
 سربرگ دندانپزشکی 
 سربرگ دکتر 
 لایه باز نسخه دندانپزشک 
سربرگ دندانپزشک
دسته بندی فایل های لایه باز و PSD
فرمت فایل zip
حجم فایل 625 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 1

دانلود فایل لایه باز سربرگ دندانپزشکی

قابل ویرایش 

مناسب برای چاپ 

رزولیشن 300

فرمت فایل psd

دانلود فایل لایه باز سربرگ دندانپزشکی , سربرگ دندانپزشکی , سربرگ دکتر , لایه باز نسخه دندانپزشک , سربرگ دندانپزشک

برنامه مورد نیاز جهت ویرایش فتوشاپ

تعداد فایل یک عدد پی اس دی

دانلود دانلود فایل لایه باز سربرگ دندانپزشکی

ادبیات نظری تحقیق ولایت از دیدگاه قرآن، ولایت از دیدگاه معصومین، انواع ولایت، عدالت، رهبری، خبرگان


ادبیات نظری تحقیق ولایت از دیدگاه قرآن، ولایت از دیدگاه معصومین، انواع ولایت، عدالت، رهبری، خبرگان

ادبیات نظری تحقیق ولایت از دیدگاه قرآن، ولایت از دیدگاه معصومین، انواع ولایت، عدالت، رهبری، خبرگان

دانلود ادبیات نظری تحقیق ولایت از دیدگاه قرآن، ولایت از دیدگاه معصومین، انواع ولایت، عدالت، رهبری، خبرگان

ادبیات نظری تحقیق ولایت از دیدگاه قرآن ولایت از دیدگاه معصومین انواع ولایت عدالت رهبری خبرگان
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 38 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 128

ادبیات نظری تحقیق ولایت از دیدگاه قرآن، ولایت از دیدگاه معصومین، انواع ولایت، عدالت، رهبری، خبرگان در 128 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

ولایت از دیدگاه قرآن

 

«قُل فَلِلّهِ الحُجَّةُ البالِغَةُ»(سوره انعام، آیه 149).

از زمان آدم علیه السلام تا خاتم(صلی اله علیه و آله) بحث ولایت و جانشینی پیامبران الهی یک امر هویدا و آشکار است.

خدا پرستان در اعصار مختلفه ی تاریخ زیر پرچم هدایت انبیاء و برگزیدگان حق زیسته اند «سلسله ی قوافل بشری از دروازه ی وجود به این نشئه آمده اند تا از قوه به فعلیت در آمده و از نقص به کمال برسند و بسوی سر منزل مقصود سرای جاودانی دیگر بشتابند، در این راه بدون دلیل و راهنما بدون مشعل دار و راهبر بدون برنامه و نقشه بدون وقوف بخط سیر و مسیر مستقیم و روشن به جایی نخواهند رسید و از الطاف الهی این است که در هر عصر راهنمایی فرستاد و زمین خالی از حجت نبود و نیست و نخواهد بود» (عمادزاده، 1360، 39- 38).

آدم علیه السلام خلیفه ی خدا بر فرزندان و ملائکه بود و بعد از او هبة الله(شیث)هادی و رهبر بوده «حضرت آدم ابوالبشر مریض شد شیث را طلبید و گفت ای فرزند، اجل من رسیده که بیمار شدم و پروردگار مرا وحی فرستاد که تو را وصی خود کنم و اینک وصیت نامه زیر سر من است و بر عهد خود وفا می کنم... آن را بگیر... در این صحیفه تمام امور دین و دنیای تو در آن است این صحیفه را از بهشت آورده بود که به شیث بدهد و شیث به مقام خلافت و وصایت و نبوت بر انگیخته گردید» (عمادزاده، 1360، 181).

این روند پیامبری ، خلافت و هدایت از اصلاب شیث بدون انقطاع و خالی شدن عصر و زمانه از حجت خدا تا بعثت نبی مکرم اسلام حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم ادامه داشت.

حضرت موسی علیه السلام برادرش هارون را جانشین و رهبری جامعه در غیاب خود قرار داد «یا هارونَ اخلُفتنی فی قومی»(سوره ی اعراف ، آیه ی 142).

حضرت لوط پیامبر در زمان حضرت ابراهیم خلیل الرحمان در شهرها و روستاهای منطقه ی سدوم عهده دار ولایت و جانشینی آن حضرت بود.

حضرت نوح فرزندش سام را به دستور خداوند متعال به جانشینی خودش انتخاب نمود«جبرئیل نزد او آمد و فرمود: ای نوح ایّام نبوت و عمر تو به پایان آمده پس اسم اعظم و میراث علم الهی و آثار علم نبوّت را که نزد توست به پسرت سام تعلیم بده چون که زمین را از کسی به واسطه ی او اطاعت و بندگی و راه هدایت من شناخته شود، خالی نخواهم گذاشت و نجات بندگان با قبض روح یک پیامبر و مبعوث شدن پیامبر دیگر رقم می خورد و هیچ گاه زمین را بدون حجت و کسی که مردم را به هدایت دعوت نماید نخواهم گذاشت و مشیت من تعلق گرفته که برای هر قومی یک هادی و رهبر قرار دهم که سعادتمندان را هدایت و بر شقاوت مندان اتمام حجت نماید. و فرمود: نوح اسم اعظم و میراث علم و آثار نبوّت را به فرزندش سام منتقل کرد.» (کاشانی، 1387، ج2، ص469).

و در زمان معصومین علیهم السلام هم فقهائی به نیابت از معصومین کارهای مردم را انجام می داده و اوامر الهی را اجراء می نموده اند.

 

- ولایت از دیدگاه معصومین علیهم السلام

 

روایات زیادی از ائمه ی علیهم اسلام در رابطه با حاکمیت ولی فقیه در جامعه ی اسلامی وارد گردید که صرفاً برای اطمینان بخشی به موضوع بحث به چند مورد از این روایات اشاره می گردد.

امام صادق علیه السلام «وأما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلی رواة حدیثنا، فإنهم حجتی علیکم و أنا حجة الله علیهم»)بحار، ج53، ص181،ح10(.

که در این روایت راویان حدیث در مسائل مستحدثه حجت بر خلق بوده و هیچ قیدی هم نیامده که این حجت در چه موضوع باشد و چون حدیث مطلق آمده بنابراین نتیجه اش می شود حجت مطلقه در همه ی امور اعم از سیاسی، اقتصادی، قضاء، حسبه و ...

البته به یک قید ضمنی اشاره گردیده و آن هم «روات حدیثنا» می باشد یعنی حجت صرفاً کسانی هستند که در چهار چوب شریعت اسلام و گفتار معصومین علیهم السلام سخن می گویند و عمل می نمایند.

در حدیث دیگری از امام صادق علیه اسلام آمده است:

الملوک حکّام علی الناس و العلماء حکّام علی الملوک. - بحار، ج1، ص92،ح 91).

در این روایت هم کاملاً حاکم بودن علماء بر مسؤلین و کارگزاران جامعه ی اسلامی مبرهن و آشکار است. و حاکم کسی است که عزل و نصب می کند و قدرت حاکمیتی دارد، بنابراین این نظریه ای که بعضی از فقها در رابطه با نظارت ولی فقیه بر حکم رانان می دهند از هیچ جای این حدیث فهمیده نمی شود بلکه منطوق این روایت بر حاکمیت مطلق علماء حکایت می کند.

در مقبوله ی معروف عمربن حنظله به موضوع حاکمیت مطلق اسلام در چها رچوب شریعت اشاره شده است .

«ینظرون إلی من کان منکم ممّن قد روی حدیثنا، و نظر فی حلالنا و حرامنا، و عرف أحکامنا، فلیرضوا به حَکماً، فإنی قد جعلته علیکم حاکماً، فإذا حکم بحکمنا و لم یقبله منه، فإنما استخفّ بحکم الله، و علینا ردَّ، و الرادّ علینا و الرّاد علی الله، و هو علی حدّ الشرک با لله»( کلینی، کافی، ج1، ص67).

در این روایت کاملاً واضح و آشکار است که علماء دین و راویان حدیث و سخن معصومین علیهم السلام و کسانی که به حکم ائمه ی اطهار حکم می کنند تخطی از او تخطی از دستور معصومین علیهم السلام و در نهایت شرک به خداست. و با بررسی اجمالی این احادیث وظیفه ی فقها در مسائل عمومی و مهم اسلامی در حوزه های مختلف اعم از ولایت در افتاء، ولایت در قضاءِ، ولایت بر صدور احکام، دریافت وجوه شرعی از قبیل انفال و اخماس و میراث بی وارث و...، اموال عمومی و همین طور در موارد جزئی و شخصی و در همه ی ابعاد نشان حاکمیت مطلقه ی فقیه می دهد و این روایات سند و ابلاغی هستند بر مدار اصلی ولایت فقیه در اداره ی امور مسلمین بر منهاج شریعت و دیانت که بر همین اساس علماء و فقها در ادوار مختلف و اعصار گذشته و حال بر این موضوع پرداخته و اغلب بر آن صحه گذاشته اند.

حاکمیت مطلق برای انبیاء الهی محرز است و این که علماء وارثان انبیاء هستند«إنّ العلماء ورثة الأنبیاء»(بحار، ج2، ص151،ح31).

و انبیاء الهی جزء قوانین و نسخه های نجات بخش الهی و نمایندگی خدا در بین مخلوقات، چه میراثی داشته اند تا به علماء برسد، بنابراین میراث حقیقی انبیاء همان حاکمیت دینی آنها بوده است که به علماء به ارث رسیده است.

 

- انواع ولایت

 

در اندیشه های اسلامی می توان چند نوع ولایت را از یکدیگر تفکیک کرد؛ یکی بحث ولایت تشریعی و دیگری ولایت تکوینی.

 

 

- ولایت تشریعی

 

در نگاه شیعی ما، فقط ائمه معصومین (علیه السلام) و نائبان، وکلا، منصوبان و کسانی که از جانب ائمه (علیه السلام) دستور خاص دارند، از ولایت تشریعی برخوردار هستند.

گاهی یک نفر، منصوب خاص است؛ برای مثال در مورد یک مسئله یا مناقشه، نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) شخصی مثل«معاذ بن جبل» را تعیین می کند تا او در مورد آن قضیه حکم صادر کند، این فرد هر حکمی صادر کند، چون مأذون است، حکمش تشریعی است و ولایت تشریعی دارد.

از جانب دیگر، تقریباً اکثر بزرگان اسلامی ما بر این باور هستند که ولایت تکوینی هم فقط از آن معصومین است؛ اما علی الاصول و القاعده نباید تمامی موجودات به میزان بهره ی وجودشان، نسبت به موجودات مادون خود ولایت و نسبت به موجودات مافوق خود، تولی داشته باشند. قاعدتاً باید این گونه باشد، مگر اینکه ما نص صریحی از جانب امام معصومی داشته باشیم.

«ولایت بر تشریع» همان ولایت قانونگذاری و تشریع احکام است؛ یعنی اینکه کسی، سرپرست جعل قانون و وضع کنندة اصول و مواد قانونی باشد. این ولایت که در حیطه ی قوانین است و نه در دایره ی موجودات واقعی و تکوینی، اگر چه نسبت به وضع قانون تخلف پذیر نیست یعنی با اراده مبدء جعل قانون، بودن فاصله، اصل قانون جعل می شود، لیکن در مقام امتثال، قابل تخلف و عصیان است؛ یعنی ممکن است؛ افراد بشر، قانون قانونگذاری را اطاعت نمایند و ممکن است دست به عصیان بزنند و آن را نپذیرند؛زیرا انسان برخلاف حیوانات، آزاد آفریده شده و می تواند هر یک از دو راه عصیان و اطاعت را انتخاب کند و در عمل آن را بپیماید.

تنها قانون کامل و شایسته برای انسان، قانونی است که از سوی خالق انسان و جهان و خدای عالم و حکیم و مطلق باشد و لذا، ولایت بر تشریع و قانونگذاری، منحصر به ذات اقدس الهی است؛ چنان که قرآن کریم در این باره فرموده است: «إن الحکم إلاّ لله» (یوسف آیة 67 ).

«ولایت تشریعی» یعنی نوعی سرپرستی که نه ولایت تکوینی است و نه ولایت بر تشریع و قانون، بلکه ولایتی است در محدودة تشریع و تابع قانون الهی که خود بر دو قسم است؛ یکی ولایت بر محجوران و دیگری ولایت بر جامعه ی خردمندان.

دانلود ادبیات نظری تحقیق ولایت از دیدگاه قرآن، ولایت از دیدگاه معصومین، انواع ولایت، عدالت، رهبری، خبرگان

ادبیات نظری تحقیق تنش خشکی بر عملکرد گیاه، محلول پاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسین بتائین

ادبیات نظری تحقیق تنش خشکی بر عملکرد گیاه، محلول پاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسین بتائین

ادبیات نظری تحقیق تنش خشکی بر عملکرد گیاه، محلول¬پاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسین¬بتائین

دانلود ادبیات نظری تحقیق تنش خشکی بر عملکرد گیاه، محلول پاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسین بتائین

ادبیات نظری تحقیق تنش خشکی بر عملکرد گیاه محلول پاشی برگی آسکوربیک اسید سالیسیلیک اسید پرولین و گلایسین بتائین
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 65 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 39

ادبیات نظری تحقیق تنش خشکی بر عملکرد گیاه، محلول¬پاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسین¬بتائین

تعداد صفحه : 39

قالب ورد قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

 

اثر تنش خشکی ­بر تعداد و سطح  برگ گیاه

محدودیت سطح برگ می­تواند اولین خط دفاعی برای مقابله با خشکی باشد. محدودیت در سطح برگ به معنی کاهش در میزان فتوسنتز تک برگ و جامعه گیاهی است. در شروع تنش آب ممانعت از رشد سلولی منجر به کاهش توسعه برگ­ها می­شود، که کاهش جذب آب و تعرق را به دنبال خواهد داشت. به طور کلی تنش آب نه تنها اندازه هر برگ را محدود می­کند بلکه در گیاهان دارای رشد نا­محدود تعداد برگ­ها نیز به علت کاهش تعداد و سرعت رشد شاخه­ها محدود می­شوند(تایز و زایگر،1382). سلیم و همکاران (2007) گزارش نمودند کاهش سطح برگ بیشتر به دلیل کاهش تعداد برگ است تا اندازه برگ (Saleem et al., 2007). نسمیت و ریچی (1992) با اعمال تنش کمبود آب در دوره قبل از گرده­افشانی ذرت مشاهده نمودند که در زمان تنش نه تنها سطح برگ کاهش می­یابد بلکه سرعت رشد آن نیز تحت تأثیر قرار گرفته و ظهور برگ را به تأخیر می­اندازد. به گزارش آنها چنانچه تنش آب بعد از مرحله پنج برگی اعمال شود تعداد کل برگ­ها تغییر نخواهد کرد زیرا تمایز سیستم انتهایی در مرحله فوق پایان یافته است (Nesmith& Rithie., 1992). ثقه الاسلامی و همکاران (1384) نیز طی تحقیقی در خصوص اثرات تنش خشکی در مرحله رشد رویشی ارزن نوتریفید به این نتیجه رسیدند که تنش متوسط خشکی باعث کاهش سطح برگ­های بالایی گیاه می­گردد درحالی که تنش شدیدتر باعث کاهش سطح تمامی برگ­ها شد و همچنین با افزایش شدت تنش تعداد برگ نیز کاهش پیدا کرد. کاهش رشد برگ که در آستانه پتانسیل­های آبی برگ روی می­دهد با گونه گیاهی تغییر می­کند، به عنوان مثال در آفتابگردان پتانسیل­های آب برگ 2/0- تا 4/0- مگا­پاسکال موجب توقف رشد برگ می­شوند (Boyer., 1970). در ذرت آستانه پتانسیل آب برگی، 7/0- مگا­پاسکال و در سویا 2/1- مگا­پاسکال است (Acevado., 1971). وقتی آب کافی باشد برگ­ها در وضعیت عمودی نسبت به تشعشع خورشید قرار می­گیرند و حداکثر فتوسنتز در گیاه انجام می­گیرد، اما میزان تلفات آب در حداکثر مقدار خود قرار دارد، وقتی گیاه تحت تنش کمبود آب قرار می­گیرد، برگ­ها حالت موازی با تشعشع خورشیدی دارند و به این ترتیب بار گرمایی و تعرق کاهش می­یابد، در این حالت نور غیرمستقیم برای فتوسنتز کافی است (کوچکی و همکاران، 1367). 

 

- اثر تنش خشکی ­بر کلروفیل ( aو b)‌ و کارتنوئید برگ

کاهش محتوی کلروفیل تحت شرایط تنش خشکی گزارش شده است و حفظ غلظت کلروفیل تحت شرایط تنش خشکی به ثبات فتوسنتز در این شرایط کمک می­کند (Castrillo & Trujillo., 1994). تنش خشکی تاثیر مستقیم بر کاهش شاخص کلروفیل برگ و در نتیجه عملکرد گیاه دارد (Schlemmer et al., 2005). آنتولین و همکاران (1995) نیز دریافتند که با افزایش تنش خشکی عدد کلروفیل­متر افزایش یافته و میزان کلروفیل برگ کاهش می­یابد ولی نسبت کلروفیل a/b افزایش می­یابد (Antolin et al., 1995). سینکی و همکاران (2004) نیز گزارش کردند در تنش طولانی مدت، دهیدراسیون  بافت­ها منجر به فرآیند اکسیداتیو شده که باعث زوال ساختار کلروپلاست و کاهش کلروفیل و در نهایت کاهش فعالیت فتوسنتزی می­شود(Sinaki., 2004). به نظر می­رسد کاهش کلروفیل تحت تنش به واسطه اثر کلروفیلاز و در نتیجه تجزیه کلروفیل می­باشد. کاهش محتوی کلروفیل کتان تحت تنش خشکی نیز توسط محققین دیگر گزارش شده است (‌ Shukry., 2001). موساب و همکاران (2006) علت کاهش کلروفیل a، کارتنوئیدها و تغییر در مقدار کلروفیل b گیاه آفتابگردان تحت شرایط تنش خشکی را تخریب کلروپلاست در این شرایط می­دانند (Musab et al., 2006).‌ کدخدایی و احسان زاده (‌1389) ‌دلیل کاهش کلروفیل در شرایط تنش را کاهش پروتئین غشایی، افزایش فعالیت آنزیم کلروفیلاز و پراکسیداز و اختلال در فعالیت آنزیم­های مسئول سنتز کلروفیل بیان کردند. یانگ و همکاران (2011)‌ گزارش کردند که رابطه تنگاتنگی بین میزان کلروفیل برگ و میزان نیتروژن وجود دارد. در شرایط تنش خشکی شدید کلروفیل سازی متوقف می­گردد. خشکی فتوسیستم II را در مکانیسم­های فتوسنتز پیش از فتوسیستم I تحت تأثیر قرار داده و باعث اکسیداسیون نوری کلروفیل در فتوسیستم II می­شود، در نهایت دو فتوسیستم از هم جدا شده و الکترون آزاد و پرانرژی به وجود می­آورند (فدایی، 1386). نقش مهم کارتنوئیدها سم زدایی اشکال مختلف اکسیژن­های فعال در کلروفیل و بافت­های فتوسنتزی است. همچنین کارتنوئیدها از طریق مکانیسمی که چرخه گزانتوفیل نام دارد، موجب مصرف اکسیژن و حفاظت از کلروفیل در فتواکسیداسیون می­شوند. سلیم و همکاران (2007) در بررسی تأثیر تنش خشکی بر ارقام ذرت در محیط هیدروپونیک افزایش کارتنوئید و کاهش کلروفیل a را گزارش کردند به طوریکه کاهش کلروفیلa و رشد در شرایط خشکی را به علت کاهش کارایی فتوسیستم II‌ در ارقام ذرت گزارش شد(Saleem et al., 2007). آنتولین و همکاران (1995) اظهارنمودند با افزایش تنش خشکی میزان کلروفیل برگ کاهش می­یابد ولی نسبت کلروفیل a/b افزایش پیدا می­کند، ضمن اینکه تغییر میزان کلروفیل برگ تحت شرایط تنش خشکی با توجه به نوع محصول، مرحله رشد، ‌طول دوره تنش و شدت تنش خشکی متفاوت است (Antolin et al., 1995). موحدی و همکاران (1383)‌ بیان کردند تنش خشکی موجب افزایش میزان کلروفیل در ارقام گللرنگ پائیزه شد، همچنین گزارش کردند علت افزایش کلروفیل برگ در شرایط تنش احتمالاً به علت کاهش سطح برگ و تجمع کلروفیل در سطح کمتر برگ­ها می­باشد. اونسل و همکاران (2000) بیان داشتند که مقدار زیادی از کلروفیل b موجود در کلروپلاست در کمپلکس­های دریافت کننده نور در فتوسیستم II قرار دارد، نسبت کلروفیلa  به b در این کمپلکس­ها سه به یک است. (oncel et al., 2000). این محققین بیان می­دارند که در شرایط تنش، از بین کمپلکس­های دریافت کننده نور، کلروفیلb آسیب بیشتری می­بیند که باعث کاهش شدید کلروفیلb در کلروپلاست و افزایش نسبت a به b تحت تنش خواهد شد. احمدی و بیکر(1379) نیز ‌بیان کردند در اثر تنش خشکی نسبت کلروفیل a/b افزایش می­یابد ، که با نتایج آنتولین و همکاران (1995) مطابقت داشت (Antolin et al., 1995). محسن زاده و همکاران ( 2006) نشان دادند تنش خشکی باعث کاهش مقدار کلروفیل a وb در برگ­ها می­شود (Mohsenzadeh et al., 2006). کاهش کلروفیل به عنوان عامل محدود کننده غیر روزنه­ای فتوسنتز محسوب می­شود و در شرایط تنش خشکی شدید به دلیل افزایش فعالیت آنزیم کلروفیلاز و پراکسیداز اتفاق می­افتد. احمدوند (1383) طی آزمایشی به این نتیجه دست یافت که تنش خشکی به صورت قطع آبیاری در مرحله 6 برگی ذرت محتوی کلروفیل و کارایی فتوشیمیایی فتوسیستم II‌ را به عنوان پارامتر­های کلیدی تعیین­کننده فتوسنتز کاهش می­دهد. مقدم و همکاران (1390) گزارش کردند افزایش دور آبیاری از 7 به 10 روز سبب کاهش محتوی کلروفیل b شد و با افزایش تنش خشکی بر روی گیاه ذرت مقدار کلروفیل a از 18/1 میلی­گرم بر گرم ماده خشک در شرایط آبیاری مطلوب به 25/2 میلی­گرم بر گرم ماده خشک در شرایط تنش خشکی افزایش یافت. سینکی (2004) در بررسی تنش خشکی بر گیاهچه­ سورگوم کاهش کلروفیل و افزایش کارتنوئیدها را بیان داشت (Sinaki., 2004). کاهش کلروفیل  a، b و افزایش کارتنوئیدها در بررسی تنش خشکی دو رقم ذرت 704 و 301 توسط کلامیان و همکاران (1384) گزارش گردید. کاهش کلروفیل به عنوان عامل محدود­کننده غیر روزنه­ای فتوسنتز محسوب می­شود و در شرایط تنش خشکی شدید به دلیل افزایش فعالیت آنزیم پراکسیداز اتفاق می­افتد. جلیل و همکاران (2009) بیان کردند که رنگریزه­های گیاهی مهمترین قسمت گیاه برای کسب نور و تولید محصول هستند و میزان هر دو کلروفیل وابسته به میزان رطوبت خاک می­باشد (Jaleel et al., 2009). کارتنوئید­ها نیز بخشی از گیاه هستند که تحت تأثیر اثرات سوء تنش خشکی قرار  می­گیرند و تنش خشکی در محتوای کلروفیل a، b ‌و کارتنوئید­ها تغییراتی به وجود می­آورد. همچنین اظهار نمودند که کاهش محتوی کلروفیل تحت تنش خشکی در گیاهان دیگر نظیر کتان و آفتابگردان نیز گزارش شده است. در مطالعه­ای که توسط خولو و همکاران (2011) جهت بررسی تنش خشکی بر محتوی کلروفیل ارقام مختلف ارزن انجام شد نتایج نشان داد در شرایط تنش محتوی کلروفیل برگ در تمام ارقام کاهش یافته و تحت تأثیر تنش نسبت کلروفیل a/b افزایش می­یابد و در نهایت فتوسنتز کاهش می­یابد اما در این شرایط نسبت کلروفیل کل در مقایسه با کارتنوئید روند افزایشی نشان داد (Kholova et al., 2011). در شرایط تنش آب، انتقال الکترون در فتوسیستم  IIمختل شده (Earl and Davis., 2003) و در این وضعیت، الکترون اضافی خارج شده از آب، باعث تولید اکسیژن فعال و در نتیجه خسارت به غشاء سلولی به دلیل پراکسید شدن چربی­ها، پروتئین­ها و کاهش میزان کلروفیل گیاه می­گردد (Parry et al., 2002; Earl and Davis 2003).

 

- اثر تنش خشکی ­بر محتوای نسبی آب برگ (RWC):

محتوی نسبی آب برگ رابط­ ی نزدیکی با پتانسیل آب گیاه دارد (Ober et al., 2005؛ Oneill et al., 2006). محتوای نسبی آب برگ معیار بهتری برای بیان وضعیت آب در گیاه در مقایسه با پتانسیل آب می­باشد. از آنجائیکه (RWC) با حجم سلول ارتباط دارد، ممکن است بازتاب بهتری از توازن میان عرضه آب به برگ و تعرق ارائه دهد (خزاعی، 1381). محتوی نسبی آب برگ­ها می­تواند به عنوان شاخص سنجش میزان تنش مورد استفاده قرار گیرد (Maclagan., 1993 ؛ Good and steven; 1994). به طوری­که ریتچی و هنری (1990)؛ خان و اشرف (1993) و آگن­بای (1995) نیز در بررسی اثر تنش رطوبتی در ارقام مختلف گندم، محتوی نسبی آب برگ­ها را به عنوان معیار ارزیابی میزان تنش خشکی در گندم مورد استفاده قرار دادند(Ritchie., 1990 ; Khan and ashraf., 1993; Agenbay., 1995). باقری­کمار (1375) در طی بررسی اثر تنش خشکی بر محتوی نسبی آب برگ­ها در ارقام مختلف گندم، گزارش نمود که بین ارقام از نظر محتوی نسبی آب تفاوت­های معنی­داری مشاهده شده است و ارقام مقاوم به خشکی از محتوی آب بیشتری برخوردار بودند و با سانتیاگو و همکاران (2000) که بیان کردند تنش رطوبتی موجب کاهش میزان آب نسبی برگ و پتانسیل اسمزی می­شود مطابقت دارد (Santiago et al., 2000). محتوای نسبی آب برگ در واقع ابزار بسیار مناسبی برای انتخاب گیاهان با عملکرد و اجزاء عملکرد و گزینش آن­ها در شرایط تنش است (  et al., 2004‌ Gui- Rui). مونز و همکاران (2000)‌ اظهار داشتند ژنوتیپ­هایی که بدون بستن روزنه­های خود توانایی حفظ آب بیشتری دارند، برای مناطق خشک مناسبند، چون تنش خشکی به طور معمول محتوای نسبی آب برگ گیاه را کاهش می­دهد، همچنین نشان دادندکه محتوای آب نسبی برگ ذرت تحت تنش خشکی کمتر از گیاهان بدون تنش بوده است

دانلود ادبیات نظری تحقیق تنش خشکی بر عملکرد گیاه، محلول پاشی برگی آسکوربیک اسید، سالیسیلیک اسید، پرولین و گلایسین بتائین